Så shoppar du säkrare på webben
Många handlar och utför andra ärenden på internet och idag är det inte längre särskilt stor skillnad mellan olika ålderskategorier. Åtta av tio vuxna svenskar använder olika digitala samhällstjänster som till exempel Skatteverket eller vården och nio av tio använder BankID för att identifiera sig online.
Trots att vi är vana att använda internet i stor utsträckning är det många som känner oro och osäkerhet i samband med köp och säkerhet online. Enligt den senaste upplagan av undersökningen Svenskarna och Internet känner så många som hälften av alla som betalar på nätet sig otrygga. Man är rädd för att kortuppgifterna ska hamna i orätta händer eller för att personuppgifter ska användas i bedrägerisyfte. Många är också oroliga för att sajten de besöker inte ska vara säker.
Många bedrägerier under shoppinghögtider
De senaste åren har flera larmrapporter kommit om kunder som drabbas av olika bedrägerier under stora e-handelshögtider som Black Friday, Cyber Monday, julhandel och mellandagsrea. De har drabbats av falska sms och e-postmeddelanden eller opålitliga annonskampanjer. Med oemotståndliga erbjudanden har de lockats in på falska e-handelssidor där de blir lurade att betala för varor som inte finns eller att bedragarna stjäl inloggnings- och kreditkortsuppgifter. Men det finns sätt att ta del av bra erbjudanden utan att gå i bedragarnas fällor.
Checklista för säkrare näthandel
Här är några tips på hur du kan handla säkrare i höst:
- Dubbelkolla så att webbsidan är säker – säkra sidor har en låsikon till vänster om webbadressen och börjar på https.
- Första gången du handlar i en ny butik bör du kontrollera den genom att söka ytterligare information och läsa omdömen på andra sidor än deras egna.
- Handla säkert – se till att butiken har en säker betalningslösning. Till exempel 3D Secure med tvåstegsverifiering, där du måste godkänna köpet med ett lösenord eller ditt BankID.
- Var uppmärksam, ha inte för bråttom, använd sunt förnuft och tänk till en extra gång innan du fyller i personlig information online.
Har du en hemförsäkring hos oss så kan du alltid kontakta vår samarbetspartner Tenerity på 0770-456 091 eller dina@id-skydd.se om du är tveksam till en webbsida eller om du misstänker att du kan ha blivit utsatt för ett bedrägeri online. Hos dem kan få råd och stöd i hur du bör gå vidare.